۱۴۰۳ آذر ۱۵, پنجشنبه

قانون حجاب از ديد ناظران؛ خشونت عليه جامعه و ناقض سلامت روان

تصويب قانون موسوم به "حجاب وعفاف" در مجلس شوراى اسلامى و انتشار جزييات آن با واكنشها و انتقادهاى فراوانى همراه شده است. بسيارى از كاربران در شبكههاى اجتماعى تصويب و اجراى اين قانون را تلاشى از سوى جمهورى اسلامى براى تشديد سركوبها عليه #زنان ايرانى بويثه مقاومت مدنى و مسالمت آميز آنان در برابر حجاب اجبارى دانستند. شمارى از حاميان مسعود #يزشكيان نيز اين قانون را اقدامى براى "زمين زدن" دولت پزشكيان ارزيابى كردهاند. در مقابل، غلامحسين محسنى ارهاى، رئيس قوه قضائيه #ايران تاكيد كرد كه اين قانون بايد ابلاغ و اجرا شود. دويجه وله فارسى در كَفت كو با صبا آلاله، روان تحليلكر سياسى و اجتماعى، مارى محمدى، تحليلكر مسائل سياسى واجتماعى ومهتاب قلى زاده، روزنامه نكَار جنبههاى مختلف تصويب واجراى اين قانون و پيامدهاى احتمالى آن را بررسى كرده است. صبا آلاله، روان تحليلكر سياسى واجتماعى درباره دلايل تصويب قانون حجاب و عفاف در شرايط كنونى مى كويد: «جمهورى اسلامى در جند سال اخير بويثره پس از جنبش زن، زندكي، آزادى متوجه بلوغ روانى و اجتماعى جامعه شد و به اين نتيجه رسيده كه ديكر ابزارهاى پيشين نمى تواند باعث سركوب زنان ايرانى شود و به همين دليل به اهرم فشار و ابزار جديدى براى فشار به زنان نياز داشت.» به عقيده او، تمام مواد اين قانون "خشونتى عليه زنان و جامعه است." مارى محمدى، تحليلكر مسائل سياسى و اجتماعى در كَفت وكو با دويجه وله فارسى، اختلاف نظر ميان تندروها در مجلس شوراى اسلامى و دولت پزشكيان را "يك نمايش صحنه اى از دركيرى هاى داخلى در حكومت برسر قانون حجاب اجبارى" مى داند. مهتاب قلى زاده، روزنامه نكار به دويجه وله فارسى مى كويد كه "بعيد است پزشكيان مقاومت موثرى براى پيش كيرى از اجراى اين قانون نشان دهد. او در شرايط فعلى حاضر به افزايش هزينه براى دولت نيست و نمى خواهد آغازكر منازعه با طرفداران قانون حجاب و عفاف باشد." به كفته او، هرجند پزشكيان در جريان تبليغات خود در انتخابات رياست جمهورى بارها نحوه برخورد با زنان در خيابانها را مورد انتقاد قرار داده بود اما اين ادعا درحد همان "تبليفات" باقى خوا شنجيزاتير قطار * براى دسترسى كامل به كزارش به لينك استورى مراجعه كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

اهمیت جنبش «زن، زندگی، آزادی» در وضعیت کنونی ایران

جنبش «زن، زندگی، آزادی» پس از مرگ مهسا ژینا امینی در شهریور ۱۴۰۱، به سرعت تبدیل به صدای جمعی گسترده‌ای شد که نه فقط مطالبات زنان را مطرح کرد...